For 10 år siden grundlagde Kim “Nam” Jeppesen og Anne Menendez denne fine restaurant, som blev godt modtaget blandt det aalborgensiske publikum med sit helt eget take på fusion af asiatisk og nordisk køkken. Nichen viste sig at være det helt rigtige, og Nam leverer i den grad på såvel de visuelle som smagsmæssige oplevelser.
BEDST I NORDJYLLAND‘S SØREN HJORTSHØJ BESØGER RESTAURANT NAM, AALBORG
En hverdagsaften i slutningen af maj er der fyldt godt op Nam’s nuværende lokaler på Vesterbro, der i øvrigt om få dage fraflyttes – mere om det til sidst. Et blandet publikum – alt lige fra kærestepar til et firmaarrangement på 19 personer. For Nam spænder vidt og kan tilgodese de flestes behov. Der er mulighed for to menuer med 10 eller 15 små serveringer (hhv. 545/745 kr.). Dertil kommer muligheden for en lille eller stor Nam Pakke til hhv. 975/1350 kr., hvor de 10/15 serveringer er sammensat med en vinmenu, velkomstcocktail og snacks. Der er også a la carte mulighed.
Min medspiser og jeg havde hjemmefra bestilt den store Nam Pakke. Vi var derfor ventede og blev ledt til bordet af vores entusiastiske og søde tjener Ida Juul Jonasen, der også er stedets energiske restaurantchef. Hun sørgede hurtigt for en velkomstcocktail – en dejlig gincocktail med masser af lime og krydderier. Den var både smuk at se på og havde en god syrlighed og friskhed.
Vi skulle jo igennem noget af et program, så Ida kom også snart med et glas Charles Bailly Cremant de Bourgogne Rosé, der skulle gå til vores snacks:
- Mørk ramsløgs mochi med soya og honning
- Ananas marineret i bergamotte og lækre, spicy thai-krydderier
- Blåmusling med grøn karry og basilikum
- Tatar fra nordjysk frilandskvæg tilsat galanga og sort limestøv. En herlig lille ret med masser af fedme og syrlighed på samme tid.
Dertil blev serveret lunt brød og pisket smør.
Vi fortsatte med et glas 2025 Rippa Dorii Verdejo, der med sin syre og frugt stod godt til de to næste retter:
- Tatar af rimmet kammusling, æble og porre samt en fin suppe med kokos og lime
- Yin og Yang … en lyssej koblet sammen med fars af blæksprutte, med spredte stykker af lyssej. Dertil en diskret peberrod, sort hvidløg og en skum af mandel og ponzu.
Retterne vedblev med at komme i en lind strøm til det lille bord: Sashimi-laks blev serveret med mango, tomater og ristet hvidløg i nahm jim – en krydret thailandsk sauce, der typisk består af bl.a. chili, lime, fish sauce og hvidløg. Ved siden af en ret med grønne asparges, svampe, karamelliseret blomkål og fumé på citrongræs. Et glas Grauburgunder fra Groebe i Rheinhessen udgjorde med sin fedme en god balance til de noget fede elementer og krydderierne i maden.
Nu skiftede køkkenet gear og vi gik over til et glas rødvin fra Madame Veuve Point L’Aventure. Druerne kommer fra det sydlige Frankrig, men vinifikationen foregår i Bourgogne. En fyldig vin med masser af duft af smag af røde bær. Det skulle også til, for nu kom der et par retter med masser af umami-smag og fylde:
- ”Kassava fries” med ramsløg, bonito-flakes og japansk mayo.
- Grillede kyllingevinger, farseret med rejer og drysset med syrligt pulver
Hovedretten var en bavette (eller flank steak) med kimchi og kokos. Igen et dejligt indslag med masser af krydderier og smagsnuancer, der dog ikke overdøvede den lette Dolcetto d’Alba fra Mauro Marenga.
Til dessert-heatet blev skænket en Brachetto d’Acqui San Maurizio fra Piemonte. Den gik godt i spænd med de tre desserter, der gled ind på bordet.
- Sort sesam toast med kondenseret mælk og thailandsk te. En aisatisk variant af Arme Riddere.
- Karamelcreme dækket med en granité af æble og urter
- Fermenteret rabarber med hvid chokolade og sichuan-peber
Efter 10 år på Vesterbro flytter Nam nu til nye lokaler på Østre Havnepark 20. Første åbningsdag er d. 9. juni, så det bliver spændende at se restauranten folde sig ud i nye rammer.
Og så giver flytningen faktisk også ophav til en ny restaurant, for Nam’s køkkenchef gennem 8 år Gridsada “Kid” Khamhomkul har besluttet at realisere sin drøm om egen restaurant. Så 31. august åbner han på Nam’s nuværende adresse på Vesterbro 76 i stedet en thailandsk restaurant med højt ambitionsniveau. Det glæder vi os også til!
Efter sådan en aften sidder man tilbage med en fornemmelse af et køkken, som virkelig leger med smagsnuancerne fra Asien og Norden – og med godt resultat. Bedst i Nordjylland – Value for Money kvitterer med to stjerner. Det hele virker veloplagt, ligesom servicen er top. De 15 serveringer viste til rimelige penge alt det gode, som køkkenet kan frembringe, men jeg tror heller ikke, at man vil blive skuffet, hvis man vælger en af de mindre menuer.
Læs i øvrigt nærmere om, hvordan vi bruger vores karakterskala med op til tre stjerner (tjenerlogoer) her!
På samme hjemmeside finder du også let rundt i alle vores andre Bedst i Nordjylland / Value for Money-anmeldelser.
Bedst i Nordjylland / Value for Money’s testspisninger forgår uanmeldt og gøres økonomisk mulige af vores velvillige sponsorer: Beierholm, Oluf Brønnum & Co, DEBA Fisk, Ringkjøbing Landbo Bank – Private Banking Aalborg, Storgaard Vin og Forlaget GastroMani. Læs mere om dem og find alle vores anmeldelser på www.bedst-i-nordjylland.dk























Skribent og fotograf Søren Hjortshøj, 3. juni 2026 + arkivfotos












