På Hjorths skønne Badehotel genfandt vor anmelder drømmen om fredelige nordjyske sommerferiedage uden skrapt dagsprogram men med plads til fordybelse, bare at være, og – selvfølgelig – dejlig mad. Og så fandt han også en overraskende kandidat til Årets Vegetarret
BEDST I NORDJYLLAND‘S MADS STENSTRUP BESØGER HJORTHS BADEHOTEL I KANDESTEDERNE
”At genfinde noget man ikke vidste, at man havde mistet, kan være den største lykke,” smiler en distingveret ældre mand i silkehabit og silkeslips og takker for sin pung, som jeg netop har samlet op fra gulvet bag hans stol, der støder op til min i hjørnet af spisesalen.
Kommentaren indrammer meget godt min egen sommeraftenoplevelse på Hjorths Badehotel, hvor folkene lægger stor vægt på at signalere ro og tid til bare at være. Jeg når adskillige gange undervejs gennem sommeraftenens fine måltid at ønske, at vi også havde haft tid til et par overnatninger, bare sådan helt afslappet uden skemalagt program. Med en spadseretur, når det passer, til sandmilen og en anden ned på stranden, som vi kan se andre i badekåber daske af sted mod på vej til aftendukkerten. Og så ellers timer i den paradisiske hotelhave med de vilde blomster fordybet i en god bog. Drømmerier om oceaner af tid – som i den nostalgiske Badehotel-tv-serie uden meget andet konkret på dagspogrammet end døgnets gode danske måltider.
Vi er på Hjorths Badehotel i Kandestederne anno midsommer 2026, hvor hele indretningen med lyseblå duge, stivede servietter og pelargonier i potterne i vinduerne heldigvis emmer af smagfuld nostalgi. Men hvor den meget danske gastronomi også lige netop har sit moderne touch og kant uden at blive kontrær.
Jeg har valgt den største af tre-fire sæsonmenuer ”En hel aften på Hjorths” med Champagne, snacks, fem solide og velsmagende sommerretter, lige så mange fine vinmatch – samt afsluttende kaffe med sødt i dagligstuen. Hvor der i øvrigt siden mit seneste besøg er (gen-)installeret brændeovn, der også gør badehotelsophold i årets kolde måneder hyggelige. Pris 1600 kr. Fruen nyder de samme serveringer men dog kun to glas vin – nogen skal jo (desværre) køre tilbage til Aalborg samme aften.
Badehotelsnostalgi har der allerede været en del af med tjeneren, der kl. ret præcis 18:30 har bimlet til middag med klokken ude i haven, hvor de fleste af aftenens spisende har ventet tålmodigt – nogle forsynet med beforedrinks fra cocktailkortet. Og senere også da vi lige er ledt på plads i restauranten og atypisk er blevet præsenteret for hele menurækken af dagens køkkensouschef. Og for de velovervejede vinmatch af hoteldirektør og -vært Mikael Valentin pr. opråb. Sådan gjorde Molly (i Bodil Jørgensens skikkelse) vist også i sin spisesal på TV2’s ”Badehotellet”, der går for sig for 100 år siden.
Vi indleder i den lette ende med lidt friterede papirtynde gulerodschips med citronverbena, der hurtigt følges op af kartoffelkroket med sennepsmayo samt en haps med kulmule-ceviche tilføjet sødme fra syltet æblerogn og tomatstøv. Vi får også et shot i husets snapseglas med hyldeblomstsaft og lime (vist mest lime). Hertil et glas sprudlende champagne, som får appetitten frem og også tilføjer fiskehapsen lidt savnet syre.
Herefter præsenteres vi for en ladning skønne lune grovboller med rørt smør tilføjet tomatstøv, der igen tilføjer lidt kant.
Forretten viser sig at blive en af aftenens absolutte højdepunkter En meget flot, (og rigelig) luftig perlebyg-risotto kogt med rødbedemos og arrangeret som klassisk rå tatar- bøf midt på tallerknen. Desuden pyntet på toppen med brødkrumme og tilføjet en let syrlig gylden sky af fennikel og limesauce, der visuelt minder lidt om løbet, rå æggeblomme i en klassisk Løvemad. Bestemt ikke tandløst men finurligt og smagfuldt. Masser af muldagtig umami. Måske en kandidat til overvejelse for senere nominering til Årets Vegetar-ret i Bedst i Nordjylland-regi, tænker jeg mere end en gang.
Lidt vovet (for et klassisk badehotel med et publikum af overvejende +60 årige) leder kokken os også i den næste ret ud i endnu en vegetarting – eller ihvertfald næsten: Klar sødlig tomatconsomé tilføjet masser af tomatkompot af forskellige typer tomater til at skabe fylde. Måske i virkeligheden lidt for ”masser.” Rigtig dejlig ret med masser af smag, men der måtte godt have været mere suppe og mindre fyld for vores skyld – men ellers lækkert og sommerligt. Også med tilføjelsen stegte småstykker af ristet bacon på toppen – aftenens eneste antydning af kød
Og så var vi ellers fremme ved 3. forret: Rimmet kammusling med karamelliseret blomkålspure, purløgsolie og friteret perlebyg, så vi også her fik lidt at knase i. Jeg kunne bl.a. godt lide kontrasten af kølig kammuslinge-struktur mod den lune, cremede pure.
Vinvalgene til de tre forretter var alle fortræffelige til prisen: Først et glas hvid Languedoc af Sauvignon Blanc med noter af Bourgogne-hus, Dernæst en sjov siciliansk Chardonnay med næsten tropefrugtfylde til at matche tomatorgiet. Og endelig et glas veltempereret fyldig, frisk Rhone-hvidvin til kammuslingen.
Hovedretten viste sig at være et dejligt stykke bagt, saftig Lange drysset med urterasp (og også lidt rigeligt med salt) og med en skøn grøntsagsfrikase med bl.a. grønne asparges og flere slags gulerødder. Og identificerede vi ikke også et enkelt stykke skorsenerrod i stuvningen, som smager så skønt og så tålmodighedskrævende at skrælle? Glasset med frisk halvtør hvid Bordeaux fuldendte smagsindtrykket
Alle retterne på Hjorths dagligt skiftende sæsonbetonede menu har sjove nostalgiske overskrifter. Desserten var fx benævnt ”Som vor mor lavede den”. Og den søde vanillecreme (Creme Anglaise) i kombi med de sukkersyltede stykker sprød rabarber, den syrlige kærnemælkssorbet og kammerjunkerne fungerede som en perfekt kvartet. En klassisk dessertkombination, som måske ikke min egen mor men så i hverfald både madmødrene Molly, Fie og Amanda kunne have serveret i hver deres før verdenskrigsårti af Badehotellet. Mums. Hertil en stensikker dessertvinder: Sauterne. Ingen af de serverede vine var fra den billigste hylde og tydeligt afstemt medkøkkenets frembringelser.
Tak for dejlig mad og nordjysk sommeraftenoplevelse.
Ved med mit seneste besøg i badehotellets restaurant for to år siden var jeg egentlig lidt bekymret for den da unge, nyansatte og i gourmetsammenhæng da ukendte køkkenchef Patrick Værens Christensen. Hans køkkenstil ved den lejlighed, synes jeg, strittede lidt i flere retninger. De to år i eget køkken har imidlertid virkelig gjort mit daværende indtryk til skamme, nu så jeg kun få behov for småjusteringer. Vi belønner aftenens oplevelse med to af Bedst i Nordjyllands maksimale tre stjerner. Så nærmer vi os nordjysk top-ti.
Den enkle men gennemtænkte køkkenstil spiller bare godt ind med badehotellets samlede udtryk.
Og så genfandt selv behovet for og drømmen om fredelige nordjyske sommerferiedage med dejlig mad. Ren lykke.
Læs i øvrigt nærmere om, hvordan vi bruger vores karakterskala med op til tre stjerner (tjenerlogoer) her!
På samme hjemmeside finder du også let rundt i alle vores andre Bedst i Nordjylland / Value for Money-anmeldelser.
Bedst i Nordjylland / Value for Money’s testspisninger forgår uanmeldt og gøres økonomisk mulige af vores velvillige sponsorer: Beierholm, Oluf Brønnum & Co, DEBA Fisk, Ringkjøbing Landbo Bank – Private Banking Aalborg, Storgaard Vin og Forlaget GastroMani. Læs mere om dem og find alle vores anmeldelser på www.bedst-i-nordjylland.dk


























Skribent og fotograf Mads Stenstrup, 25. juni 2026













