Søren Hjortshøj lavede en spontan walk in og nød en fortræffelig Fuld Applaus. Han oplevede samtidig rigtig gode grunde til, at Restaurant Applaus også efter 10 år stadig har godt fat i det nordjyske og internationale publikum.
BEDST I NORDJYLLAND BESØGER RESTAURANT APPLAUS, AALBORG
Applaus har netop fejret sit 10 års jubilæum i Aalborg. I en by, hvor der er stærk gastronomisk konkurrence, og hvor det gælder om at følge med udviklingen og tidens trends.
Det siger noget om en restaurant, hvordan man håndterer en “walk-in”, der kommer fra gaden uden reservation. Denne aften kom vi “tilfældigt” forbi og fik et aldeles glimrende indtryk af Applaus (FB link), og hvad spisestedet Ved Stranden formår. Der blev taget hånd om os, hurtig servering og stadig med en fornemmelse af, at man kærede sig om kunden med god betjening og spiseoplevelse.
Applaus bekender sig til social dining, hvor en blanding af dele-serveringer kommer på bordet sammen med individuelle retter. Der lægges op til både vin og cocktails, og det hele fungerer godt og danner god stemning i det lidt mørke lokale med fliser, betonsøjler og rå murstensvægge. New Yorker-stemning pakket ind i det centrale Aalborg! Konceptet tiltaler bredt, for denne aften, var der både internationale forretningsfolk, familier og unge par til stede i restauranten.
Applaus drives af Mads Hyllested, som bl.a. også er manden bag Dejavú. Han har bl.a. erfaring fra Søllerød Kro og har i de seneste 10 år været med til at drive den gastronomiske udvikling i Aalborg. Det kan bl.a. du læse mere om HER!
Applaus har flere forskellige menuer, men vi hoppede ud i Fuld Applaus til 1250 kr., der dækker over 10 serveringer inkl. vinmenu.
Men Fuld Applaus betyder faktisk, at man lige begynder med en lille dåse Black Label kaviar fra Rossini – med blinis og rørt creme fraiche og purløg. Dertil et glas Champagne fra Baron Albert.
Simpelt. Så var vi godt i gang!!
Nu fulgte så de egentlige snacks: En friteret brandade-kugle af lyssej, smukt pyntet med Bonito-tun og En tostada (sprødstegt mexicansk majstortilla) med tatar, syltet perleløg og rigeligt Vesterhavsost. Masser af smag og umami i det hele, og ledsaget af en perfekt 2024 Riesling Trocken fra Freiherr Von Göler i Baden. Fine noter af frugt, skifer og petroleum.
De næste tre serveringer kom på bordet samtidig og bød på:
– Nænsomt stegt lyssej med beurre blanc, syltet agurk, friterede kapers og ørredrogn
– Gyoza (japansk dumpling) fyldt med krabbekød i en hummerbisque og tilsat puffet, knasende boghvede
– Grillet hjertesalat med Chimichurri-dressing, panko-rasp og sprødtstegt hønseskind
I glasset blev nu skænket en 2022 Chardonnay Erigone Ossech V Cru fra Slovenien. Lidt en sjælden fugl, der er lavet i samarbejde mellem Bourgogne og Slovenien. Et rigtig godt glas med tydelige fadnoter og god syre, der balancerede maden fint. Et godt valg!
Hver for sig dejlige serveringer, men især lyssejen spillede, efter min opfattelse, hovedrollen.
Der blev hertil serveret maltbrød (efter min smag til den salte side) med ramsløgsmør.
Runden med hovedretter blev indvarslet af, at der blev skænket et glas sydafrikansk Rustenberg Cabernet Sauvignon 2023. En magtfuld vin, der dog efter lidt tid i glasset virkede som en seriøs Bordeaux look-alike. Der blev nu budt på grillet onglet eller nyretapper. Et smagfuldt stykke kød, der her var ledsaget af sauterede forårsløg, grønne asparges, sprøde jordskokke-chips og en kraftig sauce med Madagascar-peber.
En anden hovedretsservering var grillede hvide aspargesmed en sauce blanquette på ramsløg og pommes Allumettes (tændstikkartofler),
Og til sidst i hovedretsrunden et shawarma-spyd med portobello, østershat og svampeglace. De lidt tunge retter krævede noget af vinen, men Rustenberg klarede det perfekt – ikke mindst takket være en god, kølig serveringstemperatur.
Dessert-heatet blev indledt med en is med syltede rabarber, crumble og citronmelisse. Derudover en dejlig saftig Blondie – en Brownie lavet på hvid chokolade – som blev serveret med creme afpassionsfrugt og cashewnødder.
Når man vælger Fuld Applaus serveres der et glas Tokaij fra Ungarn. Dejlig vin, der dog efter min mening manglede den fornødne dybde, der kunne matche de mange nuancer i desserterne. Jeg fik – heldigvis – også lov til at smage den Brachetto d’Acqui, som egentlig hørte til de kortere menuer, og rent faktisk i mine øjne udgjorde den et bedre match til desserterne.
Den Fulde Applaus er et virkeligt godt bud på en god aften i Aalborg. Maden er på højt niveau og vinmenuen indeholder nogle spændende vine. Og derudover er betjeningen på Applaus bare i orden. Der er nærvær, venlighed og et øje på hver finger.
Bedst i Nordjylland – Value for Money kvitterer derfor med to stjerner, fordi der her er masser af værdi for pengene.
P.S. Applaus flytter i øvrigt om få uger til nye og større lokaler få meter væk, hvor Mads & Co. tidligere drev restaurant Mapak. Tjek evt. Mig & Aalborgs-artikel her.
Læs i øvrigt nærmere om, hvordan vi bruger vores karakterskala med op til tre stjerner HER!
Bedst i Nordjylland / Value for Money’s testspisninger forgår uanmeldt og gøres økonomisk mulige af vores velvillige sponsorer: Beierholm, Oluf Brønnum & Co, DEBA Fisk, Rinkjøbing Landbo Bank – Private Banking Aalborg, Storgaard Vin samt Forlaget GastroMani. Læs mere om dem og find alle vores anmeldelser på www.bedst-i-nordjylland.dk
















Skribent og fotograf Søren Hjortshøj, 14. maj 2026 + et par arkivfotos fra Applaus’ 10 års jubilæum til sidst!













